Ο Γάλλος αρχιτέκτονας Ερνέστ Εμπράρ, σχεδίασε την πλατεία Αριστοτέλους το 1917, αμέσως μετά την μεγάλη πυρκαγιά που αποτέφρωσε το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα σχέδια του Εμπράρ, η πλατεία -που θα ονομαζόταν Πλατεία Μεγάλου Αλεξάνδρου- θα είχε ένα μεγάλο άγαλμα του Αλέξανδρου στο κέντρο της και θα κατέληγε βόρεια στην Εγνατία, όπου θα χτιζόταν ένα επιβλητικό Δικαστικό Μέγαρο.
Προεπισκόπηση
«O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό…». Γκαίτε
Η Φωτό Μου

Καθημερινά... με τον Πάνο Αϊβαλή // Επικοινωνία στο email: kepeme@gmail.com

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
SOSτε... την Χαλκιδική από την καταστροφή στις Σκουριές...
............................................... Άνθρωποι και Φύση πάνω από τα κέρδη

Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Μπιενάλε-άθλος, στη Θεσσαλονίκη, σε κράτος δυσκίνητο

bienale

Μπιενάλε-άθλος σε κράτος δυσκίνητο
Pavel Pepperstein, «Η Ευρώπη σε μπελάδες», 2013 | Παραχώρηση της Nahodka Arts Ltd, Λονδίνο
Με οδηγό την αισιοδοξία της πράξης, όπως την οραματιζόταν μέσα από το κελί του ο Αντόνιο Γκράμσι, και με βολές εναντίον της κρατικής αβελτηρίας παρουσιάστηκε χθες στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης η διοργάνωση της 5ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, η οποία θα έχει τίτλο «Παλιές Διασταυρώσεις - Make it Νew ΙΙΙ».
Μπορεί το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να μην έχει ακόμη διοικητικό συμβούλιο, ωστόσο όσοι εργάστηκαν για τη διοργάνωση κατάφεραν ένα πρόγραμμα-υπερπαραγωγή. Απλώνεται από την ερχόμενη Τρίτη και για 100 μέρες (ώς τα τέλη Σεπτεμβρίου). Δίνει την ευκαιρία να παρουσιαστούν σε μουσεία, εκθεσιακούς χώρους, γκαλερί και μνημεία 14 εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με έργα περισσότερων από 100 καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο.
Εχει τρία συμπόσια, ένα φεστιβάλ περφόρμανς, εργαστήρια καλλιτεχνών, εκθέσεις στο Αρχαιολογικό και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών. Ολα είναι διαρθρωμένα γύρω από το κεντρικό και το παράλληλο πρόγραμμα με άξονα τη Μεσόγειο.
Είναι «η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης και όχι του ΚΜΣΤ», τόνισε η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου, σημειώνοντας ότι «ζητούμενο είναι να απλωθεί στην πόλη». Με δεδομένο ότι «η Μ. Ανατολή, η Β. Αφρική αλλά και η Ευρώπη, υπό το βάρος οικονομικών προβλημάτων, βρίσκονται σε αναβρασμό και η Μεσόγειος φλέγεται ξανά από τη μία άκρη ώς την άλλη με διαφορετικούς τρόπους, η έκθεση είναι ένα επίτευγμα», σημείωσε η διευθύντρια της 5ης Μπιενάλε, Κατερίνα Κοσκινά.
Κατερίνα Κοσκινά, διευθύντρια της 5ης Μπιενάλε, Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια ΚΜΣΤ, Κατερίνα Γρέγου, επιμελήτρια της κεντρικής Εκθεσης | 
Η επιμελήτρια της κεντρικής έκθεσης, Κατερίνα Γρέγου, αναφέρθηκε στην επιλογή της να θέσει ως αφετηρία τον αφορισμό του Γκράμσι «από την απαισιοδοξία της νόησης στην αισιοδοξία της πράξης». «Συνοψίζει τη συγκυρία κατά την οποία το παλιό έχει πεθάνει, αλλά το καινούργιο δεν έχει γεννηθεί ακόμη», είπε. «Αυτό οδηγεί σε μια συνειδητοποίηση της σκληρής πραγματικότητας κι από την άλλη μαρτυρά τη διαχρονική ανθρώπινη επιθυμία να οραματιστούμε έναν καλύτερο κόσμο». Και υπογράμμισε ότι αν και «τα χρήματα του ΕΣΠΑ ήταν εξασφαλισμένα», αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα «με κυριότερο την τραγική καθυστέρηση στην τοποθέτηση Δ.Σ. στο ΚΜΣΤ». Ενα γεγονός που απείλησε την Μπιενάλε με ματαίωση.
Ωστόσο, «πέρα από την για άλλη μία φορά αποκαρδιωτική δυσλειτουργία του ελληνικού κράτους, η έκθεση αποτελεί άθλο, για την αισιοδοξία της πράξης που εναντιώθηκε στην απαισιοδοξία του πνεύματος που καλλιεργεί ένα τμήμα της ελληνικής Πολιτείας», συνέχισε η Κ. Γρέγου. Η κ. Τσαντσάνογλου επισήμανε πάντως ότι παρά τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που αναφέρθηκαν, το υπουργείο Πολιτισμού «αντέδρασε αστραπιαία δίνοντας μια διαμεσολαβητική λύση για να αντιμετωπιστεί το διοικητικό κενό», με αποτέλεσμα να ολοκληρωθούν αισίως οι διαδικασίες που οδηγούν στα εγκαίνια της 23ης Ιουνίου.
Μπιενάλε-άθλος σε κράτος δυσκίνητοNick Hannes, Ρίο, Ελλάδα, 2012 | NICK HANNES
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης από την πλευρά του είπε ότι ο δήμος στηρίζει όσο μπορεί την Μπιενάλε. «Φέτος τελειώνει η ιστορία με το ΕΣΠΑ που τη χρηματοδοτεί», αλλά η διοργάνωση «είναι πλέον θεσμός και πρέπει να ενταχθεί σε νέο ΕΣΠΑ».
Η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου, Π. Βελένη, παρουσίασε την έκθεση του Κωνσταντίνου Ξενάκη, η διευθύντρια του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, Α. Τσιλιπάκου, μίλησε για την έκθεση «Ταξιδεύοντας στην Ανατολική Μεσόγειο μέσα από το Ψηφιακό Αρχείο Ελληνικού Πολιτισμού του Θ. Κορρέ (ΑΠΘ)» και η διευθύντρια του Τελλογλείου, Ε. Βουτυρά, για την έκθεση «Δώρα της γης με αντοχή στον χρόνο». Παρόλο που το ΜΜΣΤ για λόγους αναδιοργάνωσης δεν συμμετέχει στην Μπιενάλε, η πρόεδρος του Δ.Σ., Ξ. Χόιπελ, χαιρέτισε το γεγονός.
Στην κεντρική έκθεση συμμετέχουν 44 καλλιτέχνες και καλλιτεχνική κολεκτίβα από 25 χώρες με υπάρχοντα έργα και νέες παραγωγές. Στο πρόγραμμα ξεχωρίζουν ακόμη: η έκθεση με έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας από τη Συλλογή Κωστάκη, με αφορμή τα 100 χρόνια από το «Μαύρο Τετράγωνο» του Κάζιμιρ Μάλεβιτς, έκθεση με θέμα τη διερεύνηση του φύλου, το εμβληματικό έργο-μανιφέστο του Michelangelo Pistoletto γύρω από τον οποίο θα κινούνται όλες οι θεωρητικές δράσεις της διοργάνωσης, το 4ο Φεστιβάλ Περφόρμανς, ενώ το Εργαστήριο Νέων Καλλιτεχνών θα προβεί σε μια «άλλη» ανάγνωση κειμένων του Γκράμσι.
____________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου